مراسم محرم و صفر اسفندآباد در 25 سال قبل

در ماههای محرم و صفر مذهب در این روستا حیات و جلوه ای دیگر به خود می گرفت. با شروع ماه محرم و آمدن روحانی ، مردم لباس مشکی می پوشیدند و در مراسم روضه خوانی حضور می یافتند. مراسم روضه خوانی هر روز عصر و هر شب برگزار می شد هر کس نذر روضه خوانی داشت برگزاری مراسم را نیز بر عهده می گرفت . بانی مجلس از حضار در مجلس با چای و سیگار پذیرایی می کرد .

 از روز هفتم محرم دسته های زنجیر زنی و سینه زنی تشکیل می شد و پس از اتمام روضه در عصر و آخر شب مراسم زنجیر زنی و سینه زنی با حضور طبال و سنج زن تا نیمه های شب ادامه داشت. در پیشاپیش دسته ها گروه طبال و سنج زن و نوحه و مرثیه خوان حرکت می کردند و انسجام و عظمت این دسته جات در روز عاشورا به اوج خود می رسید.

در روز عاشورا مردم قبل از طلوع آفتاب در قبرستان روستا حاضر می شدند و مراسمی به نام الوداع را به جا می آوردند و با توجه به فصل، مردم با شیر یا شربت پذیرایی می شدند. دسته های زنجیر زن و سینه زن با نوحه خوانی از حسینیه که در وسط روستا قرار دارد حرکت می کردند و پس از پیمودن راه و حرکت در کوچه های روستا به طرف قبرستان که بهشت سکینه نامگذاری شده می رفتند.

در جلو دسته ها گوسفندان نذری ذبح می شدند که بعدا بین مردم تقسیم می شد و به فقرا و مساکین توجه بیشتری می شد. پوست گوسفند ذبح شده به طبالها داده می شد . در ایام دهه محرم عزاداران و دسته های سینه زن و زنجیر زن به منازل صاحبین نذر به شام و نهار دعوت می شدند.

که البته اکثر این رسومات تا کنون همچنان ادامه دارد...



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: آداب و رسوم اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 29 / 8 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن, | | نویسنده : اسفندآبادی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.